לתרומות לחץ כאן

זמן אכילת סעודה שלישית בספירת העומר

כת"ר, בית כנסת ספרדי הנוהגים להתחיל סעודה שלישית ברגע האחרון לפני השקיעה, האם יוכלו להמשיך במנהגם בימי הספירה אם בגלל הקדמת הסעודה והתפילה ב- 30 דקות יש חשש למנין? מעט הרחבה לבקשתכם:

כתב בקיצור ילקוט יוסף הלכות ספירת העומר (סימן תפ”ט) אות מ”ג: “בימי הספירה חצי שעה קודם שקיעת החמה לא יאכל סעודה של פת או עוגה יותר משיעור כביצה (בלי קליפתה), ואפילו התפלל כבר מנחה, כל עוד לא קיים מצות ספירת העומר.” ולסעודה שלישית צריך לכל הפחות כביצה, נמצא שלא ניתן להתחיל סעודה שלישית בחצי השעה שלפני השקיעה. והנה אנו מתפללים מנחה כארבעים דקות לפני השקיעה על מנת שנספיק להתחיל סעודה שלישית עובר לשקיעה, ועל מנת להתחיל בסעודה חצי שעה קודם לכן אזי נצטרך גם להקדים את התפילה בחצי שעה. והואיל ועל הקדמת התפילה אין “פיצוי” בהקדמת ההבדלה אזי נמצאנו עם הפסקה גדולה יחסית בין מנחה לערבית. יש לנו ציבור יקר מסור וקדוש שרגיל בעיקר למסורת ופחות זכה ללימוד מסודר ודי בזאת, ישנם מתפללים שגם במצב הנוכחי יושבים בסעודה שלישית עם העיניים על השעון ולעיתים אף יוצאים, ויש חשש (אפשר שהחשש רחוק) שהארכה כזו של משך השהיה בביה"כ שלא לשם תפילה תקטין את המנין. פרט לעבדכם השואל לא שמו לב להלכה הנ”ל וככל הידוע לי אף לא בשנים קודמות, והריני מחפש צד היתר ולא לעורר על העניין, ולמצער אולי מוטב יהיו שוגגין.

יישר כחכם על עבודת הקודש.

תשובה:

שלום רב

כעת הבנתי את שאלתך.

המנהג הוא שבשבת אוכלים כרגיל, כיון שהיא סעודת מצוה, ולא מקדימים מחמת חובת הספירה. בפרט, שמנהגינו לאחר את צאת השבת ולהוסיף מהחול על הקודש עוד כרבע שעה, נמצא שתפילת ערבית היא בערך 35 דקות לאחר השקיעה, וקודם לכן לא נחשב עדיין זמנה כיון שהוא עדיין שבת אצלנו.

כמו כן, מה שציינת שחצי שעה לפני השקיעה אסור לאכול, הוא מחלוקת בין הפוסקים, ושלוש שיטות יש בדבר: הרמ"א בסי' תפט סעי' ד כתב שבהגיע זמן הספירה אסור לאכול, והיינו, מצאת הכוכבים ואילך, כמבואר במשנה ברורה שם ס"ק כג. בשו"ע הרב סעי' יז כתב שחצי שעה לפני השקיעה אסור לאכול, וכפי שציינתם. ובמגן אברהם והגר"א שם כתבו שאיסור זה נוהג מחצי שעה לפני צאת הכוכבים.

נמצא שהשיטה שהזכרתם היא המחמירה ביותר ורוב הפוסקים חולקים על כך, לכן, אף אם בימי החול תרצו להחמיר כדעה זו, בשבת ודאי אין בכך צורך, ודי בכך שלא מתחילים סעודה משקיעת החמה.

זאת ועוד, במשנה ברורה שם כתב, שאם יש שמש המכריז על זמן התפילה, הכל מודים שמותר לאכול עד צאת הכוכבים, כיון שאינם עלולים להמשך בסעודתם ולהמנע מקיום המצוה. נמצא, שכיון שיש זמן קבוע לתפילה בבית הכנסת ויש שמתקבצים ובאים מביתם וכו', לכולי עלמא אין מקום להחמיר בכך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל