לתרומות לחץ כאן

האם יש מצוה באכילת בשר מהחי?

שלום,
א. הקב"ה התיר לאכול בעלי חיים כשרים, האם חובה לאכול בשר בעלי חיים כשרים בגלל התרה זו?
ב. איזה מצוות יש באכילת בשר ודגים? (לא הלכות שחיטה)

תשובה:

שלום רב,

א. אין חיוב לאכול בשר. אכן התורה התירה לאכול בשר ואין כל טעם להמנע מכך מטעמים אידאליים.

ב. בשבת וביום טוב יש חובה לאכול בשר ודגים, משום עונג שבת או שמחת יום טוב, כמובא בגמרא ובפוסקים במקומות רבים. כמובן, בזמן שבית המקדש היה קיים היתה מצוות אכילת קרבנות שלמים חלק משמעותי בעבודת המקדש.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אם בן אדם רוצה ויכול להימנע מלאכול בשר, ואין לו כל צורך נפשי או פיזי בכך, מה זה משנה מאיזה סיבות הוא נמנע? שהרי אין הוא עובר על איסור מהתורה במניעה זו. "אין חיוב לאכול בשר"

  2. כאשר אדם נמנע מאכילת בשר מהחי מטעמים אידיאלים זה 'מריח' קצת כפירה… שהרי התורה היא זו המכוונת את המוסר האנושי והיא קובעת שהדבר מותר ובהזדמנויות מסוימות אף מצוה, והיאך נהיה יותר מוסריים מהתורה הקדושה?!

  3. אינני נמנעת מסיבות אידיאולוגיות. אני נמנעת מסיבת צער בעלי חיים שמתרחש יום יום, ואני לא מתכוונת לשחיטה עצמה, אני מתכוונת לתנאי גידול צפופים וקשים תוך התייחסות גרועה, פגיעה, והתעלמות מנטיותיהם הטיבעיות של בעלי החיים. (הרשתי לעצמי לחקור ולראות צילומים אמיתיים ממקומות גידול ומה שגיליתי זיעזע אותי עד עמקי נשמתי) אני יהודיה שומרת תורה ומצוות ואף לא לרגע אחד היה לי ספק, חס וחלילה, בקב"ה, וטובו האין סופי.

  4. עצוב לי, שאין מענה אמיתי לנפש שלי העדינה שבוחרת לרחם, שאין לרבנות הסבר לתחושותיי האיתנות, ושכל מה שיש לכם להגיד שזה מריח כמו כפירה. נפגעתי מאוד.

  5. ימי חודש אלול הם ימי הרחמים והסליחות. לכן אם נפגעת מאד, אנו ממש מתנצלים. בודאי לא היתה כאן כוונה לפגוע, בפרט שממש איני מכיר אותך.
    כשם שאת פונה באתר בלשון שאלה, וממתינה למענה. אבל תחושתי היא שאת מגיעה עם דעות מוצקות וברורות, ולא באמת ממתינה למענה שתכניס אותך חזרה לאיטליז..
    כך גם אני, יש לי דעות לפעמים, וזוהי דעתי, שאם הקב"ה שאנו קוראים לו השכם והערב 'אב הרחמים' או 'רחום וחנון' וכד', שאומר לנו שמותר לנו לקחת בעל חיים, להרוג אותו בשחיטה ולאכול אותו. או לקחת בעלי חיים להרוג אותם בהקרבת קרבנות. ויחד עם זה מצווה אותנו באיסור צער בעלי חיים. אז ברור הוא שאין באכילת בשר כל סרך איסור צער בעלי חיים. נקודה. זוהי דעתי, ואין כאן מה להפגע.
    הדברים נאמרו על הרישא של דברייך שם היה נראה שכוונתך בעצם השחיטה והקרבנות. אולם אם את מחליטה להחרים את האיטליזים בגלל תנאי הגידול, זוהי זכותך, אני אותי לא שכנעת לנהוג כך.

  6. לא. מי שאינו מתענג על בשר ודגים אינו מחוייב לאכול בשר ודגים. אולם ראוי לפחות לשתות יין בחג. מאחר שכמדומני שיש אומרים שבחג יש מצווה לאכול בשר ויין גם למי שלא אוהב.

  7. לנשים אין חיוב שתיית יין בחג כמבואר בשאגת אריה סי' סה, אולם בהחלט מותר להם לשתות מעט יין בצורה מכובדת אם זה משמח אותן. עיקר מצות שמחת יום טוב בנשים הוא בבגדים נאים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל