בס"ד
שלום וברכה.
תודה רבה לכם על העבודה המעולה שאתם עושים! חילכם לאורייתא!
רציתי לשאול לעניין אדם הנמצא במקום בו אין מניין, עד כמה צריך ללכת, וידועים דברי השו"ע בסימן צ' סעיף טז. שחלק בין לאחריו ובין לפניו.
בפסקי תשובות אות כ' הביא שמשערים זאת לפי זמן , ואה"נ אם נוסע ברכב יצטרך לסוע עד 72 דקות לפניו ו18 דקות לאחריו.
אמנם בהלכה ברורה לרב דוד יוסף נקט במקום ששיעור הזמן הוא מרחק, ולא חלק במשך הזמן, ולעניין נסיעה באוטו. כמו"כ במשנ"ב צב ס"'ק יז הביא שרוכב דינו כמהלך ברגליו.
רציתי לשאול, האם ישנם פוסקי שסוברים ששיעור מיל הוא בדווקא לפי מרחק ולא לפי הזמן.
כיוון שזו נפ"מ גדולה בין הצדדים, ומצוי מאוד הדבר כאשר מטיילים בא"י במקומות בהם את מניין..
אודה לכם מראש! זה מאוד יעזור לי
תודה רבה
ויישר כח גדול
תשובה:
שלום רב
בסי' קסג בענין נטילת ידים לסעודה כתב הביאור הלכה שלאלו הנוסעים ברכבת יש לחשב את הזמן ולא את ההילוך, וידועה הקושיא שלכאורה סותר בכך לדבריו בסי' צב שהבאתם בשאלתם שם מבואר שהרוכב דינו כמהלך. והתשובה המקובלת והידועה היא שהמשנה ברורה מחלק בין אדם הרוכב על חמור, שמבצע מעשה של הילוך, והרוכב מרגיש בכל פסיעה שלו ולכן הורה שדינו כמהלך, לבין אדם הנוסע ברכבת או ברכב, שאין כל טעם לחשב אצלו את זמן ההילוך אלא זמן הנסיעה, וכמדומהשכך גם נראה בסברא. כך שכיון שיש לנו הוראה של המשנה ברורה שגם בנסיעה מחשבים לפי 18 דק' אין להקל בזה לכאורה. וראה בהרחבה בהערות שבפסקי תשובות שציינת. אמנם בשו"ת שבט הלוי ח"ח סי' יט נראה שסבר להקל בזה.
בנסיעה ברכב יש גם את ההוצאה הממונית שצריך לדעת עד כמה מחוייב להוציא בשביל תפילה במניין, (ואם יכול רק להזמין מונית וכו').
אמת. הכלל הבסיסי בזה, הוא שאם הוא רגיל בשביל לרכוש דבר שמתחשק לו וכדומה להוציא את הוצאות הנסיעה, גם עבור תפילה בציבו הוא כך, אך אם מדובר בהוצאה מיוחדת [כמו לקחת מונית כשהוא רגיל לנסוע באוטובוסים] אין חיוב.
זאת אומרת אם אני רוצה להגדיר בק"מ את מרחק הנסיעה כמה הוא יהיה?
תלוי במקום ובאופי הנסיעה המתאפשרת.
השאר תגובה