לתרומות לחץ כאן

כספי מעשר ונדרי צדקה

כמה שאלות בעניני נדרים צדקה ומעשר כספים
אדם שאמר דיתן סך מסויים לקופה פלונית ואינו זוכר לאיזה קופה אמר אך שני הקופות שמסתפק בהם הם משמשות לאותו מטרה האם רשאי ליתן לאחד מהם או לחלק בינהם או שצריך לתת כפול.
אדם שחשב בליבו שיתן לתוכנית ביטוח מטעם קופות הצדקה אשר גדולי ישראל הורו לתת ודעתו היה משום שחשב ליתן זה ממעשר הכספים שלו ולאחר זמן ראה שאחד מגדולי הדור זצ"ל הורה שאין ליתן זאת ממעשר כספים [מן הסתם משום שהוא לטובת האדם כביטוח חיים] האם נקרא שהיה מחשבה בטעות או שחייב ליתן [ללא הנושא אם מצד עצמו חייב ליתן מכח פסיקת גדולי הדור או דלא היה כוונתם כחובה גמורה וכד']
אמר דיתן טליתו לניקוי יבש ולבסוף החליט דהיא בסה"כ נקיה [יש בה קצת לכלוך אך לא משמעותי] האם יש בזה נדר מצוה מצד זה קלי ואנוהו.
האם אפשר לתת תרומה ממעשר כספים לכולל שבכוונתו בעתיד להתקבל לשם ויודע דאם יתן מן הסתם יקבלהו בקלות [למרות שגם בלי זה יש סיכוי סביר מאד שיקבלהו]
אדם שלומד במסגרת עצמאית בביתו ואינו נזקק כעני. והיה אדם אשר רצה ליתן לו תמיכה כדין כולל מכפסי מעשר על זה שהוא לומד [אף שאינו אם שעות מדויקות] אך מ"מ סמך עלו שהוא בר אוריין ולא מבטל סתם מזמנו. האם רשאי ליתן מסכפי מעשר ככולל או דלא דומה מסגרת של אדם יחיד שאינו נזקק.
במקרה הנ"ל כאשר אמר לו האברך שכרגע יש לו מימון ממקור אחר ושלא יתן לו. ולבסוף נתברר אחרי חודשי לימוד שהמקור השני לא שילם. האם רשאי ליקח מהראשון תרומה או שעל לימוד לשעבר כבר וודאי א"א ליתן מכספי מעשר [אמנם מתחילה אמר לו השני שאם לא ישלמו לך וכד' אני ישלם לך אך כרב נסתלק שאמר לו שנראה לו שהמקום השני כן ישלם לו.]
בברכת התורה

תשובה:

שלום רב

1. אם שתי הקופות משמשות לאותה מטרה והן בבעלות אותה אגודה, לא הבנתי מה ההבדל ביניהן ומדוע שיצטרך לתת דוקא לאחת מהן.

2. מסתבר שזה כמו נדר בטעות שאין בו ממש. אולם לא ידוע לי על הכרעה כזו, לדעתי כולם נותנים זאת ממעשר כספים.

3. אם היא נקיה לא צריך לתת לניקוי יבש.

4. אפשר לתת לאותו כולל, זה לא מחייב את אותו אדם לקבל אותך, וזו צדקה גמורה.

5. אין הבדל אם המסגרת עצמאית או לא, אבל אם הוא לא זקוק לכסף, כגון שאשתו מכניסה סכום גבוה במיוחד ואין לו משפחה גדולה, אין לתת מכספי מעשר.

6. הכסף אינו ניתן לאדם כתשלום על הלימוד, אלא כתמיכה במשפחתו מחמת שהוא אינו עוסק בעבודה מכניסה, וממילא גם לשעבר אפשר לקבל.

בהצלחה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה על התשובה! אך ב' נקודות לא ברורות לי. מה שהרב שליט"א ענה ב3. וודאי דמדבור פה על דבר לא חד משמעי דאם היא נקיה אין שום ענין לנקותה אלא בדבר שמצד עצמו ללא חשש נדר לא יכניס לניקוי. והשאלה אם ליפותה יותר הוא נדר לדבר מצוה.
    לגבי 5 אם אין הבדל אם כך איך תורמים ממעשר לכוללים שחלק ממקבלי הקצבה האם זוגות צעירים שהאשה עובדת ומרויחה סכום גבוה. ואיך מותר לאברך לקבל התמיכה.

  2. 1. גם כשאמרת לא התכוונת לנדר אלא סיפרת על תוכניותיך, מה שאמרתי שהיא גם נקייה זה לתוספת בעלמא. 2. כאשר התרומה היא כללית לכולל אברכים, הכסף משמש דירבון ללימוד ואמצעי קיום כללי לכולל שהבטיח מילגות לכולם, וזה ודאי מותר, כאן מדובר באדם שבלאו הכי לומד ואינו תלוי בכלום, כך שאם הוא לא נזקק להכנסה נוספת למה לתת לו צדקה?

  3. מכל מקום המנהג הכללי הוא שכיון שלא היית עושה תוכנית ביטוח כזו, שהרי בחברות הביטוח ניתן להשיג תוכניות הרבה יותר טובות, והמטרה העיקרית שלך היא לצדקה והביטוח אינו אלא דירבון חשוב, זה מותר, ודומני שכך הם כותבים בפירסומים שלהם.

  4. סליחה על ההטרחה ותודה על התשובות.
    אולם לגבי התגובה האחרונה השאלה היא באופן שאינו זוכר למי מהם נדר האם יכול מספק לתת לאיזה שירצה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל