לתרומות לחץ כאן

האם קמח הוא חמץ

שאלה:

האם קמח הוא חמץ
תשובה:
שלום רב,
אם השאלה היא האם ניתן להשתמש בקמח במהלך חג הפסח, התשובה היא ברורה: אסור בהחלט. אולם אם השאלה היא אדם שלא רוצה למכור לגוי חמץ גמור בפסח, אם מותר לו להשאיר את הקמח בבית, התשובה היא חיובית.
מקורות:
קמח בעיקרון אינו חמץ שהרי עדיין לא נגע בו מים, ואין לו כל אפשרות להחמיץ ללא מים. אולם מאחר שמרטיבים את החיטה במים לפני הטחינה, יש נידון האם יש לחשוש לחמץ.
למעשה, כתב הרב זריצקי:

כתוב בשו"ע שבמידה ואין להשיג קמח כשר לפסח מותר לאפות מצות מקמח שבשוק. גם בזמן החזו"א, שהשרו את החיטה במים כדי לספוג לחות לפני הטחינה, החזו"א לא הכריע שקמח זה חמץ. כיום החיטה עוברת רק התזה לפני הטחינה, ואין לה את הסימנים של התורה, של חיטה חמוצה. לכן למי שנשאר קמח שלא יזרוק. כמובן שלא נשתמש בקמח בפסח, אבל אפשר להשאיר בארון ומי שחושש ימכור במכירת חמץ.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לפעמים לאחר ניפוי מכניסים את הקמח למקפיא ואז כשמוציאים אותו יכול להחמיץ. לגבי קמח מנופה שאלתי בעבר בעדח ואמרו לי שלא עובר לתיתה

  2. תשובה של הרב חגי בר גיורא מנהל מחלקת הכשרות ברבנות לשאלה זו: (לכאורה הוא בר סמכא יותר מהרב זריצקי!?)
    שלו-ם וברכה,

    לפני שטוחנים את החיטה מרטיבים אותה והיא נשארת רטובה בין 3-9 שעות. קמח של מצות לא מרטיבים את החיטה. מכאן שיש חשש גדול שחיטה של קמח רגיל החמיצה. לכן אין להשאיר את הקמח בבית בפסח או למוכרו לנוכרי, למי שנוהג למכור גם חמץ.

    בברכה שנזכה לאכול השנה מהזבחים והפסחים,
    הרב חגי בר גיורא

  3. זה מעניין, כי גם מהרב משה ויא שמעתי שזמן ההרטבה הוא קצר מאוד. בכל מקרה להשאיר בלי למכור ודאי לא טוב. אם משאירים יש למכור, אני אישית נמנע מלהשאיר בבית כל קמח וכל חשש תערובת חמץ, אין צורך בכך בבית פרטי.

  4. הרב זריצקי צודק, מבירור שנעשה על ידי המשגיח של העדה החרדית, אכן כן הם פני הדברים, אולם מה שהרב בר גיורא אמר שמשהים 3 – 9 אכן כך הוא, אולם לא במים אלא בתא שהי'ה שם כל החטים מכונסות למקום אחד, ואולי זו היתה כוונתו. אפשר לעיין בש"ת אורן של חכמים חלק א' ל"ה שם מסביר בפרטות את התהליך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל