לתרומות לחץ כאן

קייטרינג שלוקח את הטיפים (תשר) לעצמו ואינו מוסר אותם למלצרים

לכבוד הרב כידוע בכול אירוע שמחות נהוג שבעל האירוע נותן טיפ מרכזי לרב המלצרים בסוף האירוע שיחלק לכל המלצרים. ישנם מקומות רבים בהם רב המלצרים לוקח לו את הכסף ולא מחלקו למלצרים, נשאלת השאלה האם במקום שכבר שהגיעו לעבוד ביום הראשון ידעו המלצרים שכסף זה הולך אל הרב מלצרים מותר לו לקחת כסף זה? או שיש גזל בידו שהרי בעל האירוע נתן לו את הטיפ כדי שיחלקו לכל המלצרים והוא לא עושה כן אלא לוקח את הכסף לעצמו.

תשובה:

שלום רב,

גם אם רב המלצרים סיכם כך עם המלצרים במפורש, אסור לו לקחת את הטיפים לעצמו ויש בכך איסור גזל מבעל האירוע.
גם אסור לו לסכם עם המלצרים שהטיפים ינוכו מהמשכורת. אלא אם כן הוא יגלה לבעל האירוע על הסדר זה. אבל, הוא רשאי לסכם עם המלצרים שהם מקבלים שכר נמוך (כמובן שלא פחות משכר מינימום), בהתבסס על כך שבממוצע יש הכנסה נוספת בסך פלוני מהטיפים.

מקורות:

הטיפ מבוסס על תגמול למלצרים שלא מן הדין, תוך הבעת קורת רוח וכעין מצוות הענקה לעבד (עיין כאן בתשובה ובתגובות). ברור שבעל האירוע לא היה נותן טיפים (או לפחות היה נותן טיפ מינימלי) לו היה יודע שהוא מתגמל בכך את בעל הקיטרינג שבדרך כלל מרוויח הרבה ולא את המלצרים ששירתו אותו ישירות ומרוויחים מעט. בדומה למה שכתב בשו"ת משנה הלכות ח"ד סוף סי' רלז לעניין מתרימים הלוקחים לעצמם אחוזים גבוהים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל