בס"ד
שלום וברכה,
האם ישנה חובה לאכול בשר / עוף / דגים בשבת ?
ומה לגבי יום טוב?
האם מותר להימנע מאכילת בשר, עוף ודגים לחלוטין ?
בתודה רבה מראש,
תשובה:
שלום רב,
אם אינך אוהב לאכול בשר עופות לדגים, אינך חייב לאכול בשבתות וגם לא בחגים. אולם אם זה מסיבה טבעונית וכד', לדעתי זה לא ראוי, ראה כאן בתשובה ובכל התגובות. שם הנושא כבר מוצה מכל צדדיו.
בס"ד
שלום לכבוד הרב,
הסיבה לשאלתי היא טבעונות מטעמים בריאותיים (ולא טבעונות מטעמים מוסריים).
אינני רחמן או צדיק או מוסרי יותר מהבורא ית' שהתיר לנו אכילת בשר, עוף ודגים.
כיום הנני נמנע מאכילת בשר,עוף ודגים במהלך השבוע אך אני אוכל בשבתות וחגים עוף או דגים (בשר אינני אוכל כבר כמה שנים).
האם הרב יוכל להפנות אותי למקורות בהלכה שיבארו לי את השאלות הבאות:
א. למיטב ידיעתי, בשונה מימים טובים, בשבתות אין חובת אכילת בשר או עוף או דגים, האם זה נכון ? אם כן , אם אפשר מקורות בבקשה ?
ב. בימים טובים נאמר "אין שמחה אלא בבשר ויין" האם זו חובה ביום טוב לאכול בשר, או רק מצוה, (ראיתי שדנים האם אפשר לצאת י"ח בעוף).
שוב, גם כאן , אם אפשר מקורות.
שאלתי נובעת מהרצון לשמור על אורח חיים בריא מבלי לפגוע כהוא זה בשמירה מדוקדקת על ההלכה.
אכילת בשר ודגים בשבת [בשונה מיום טוב] אינה חיוב ספציפי אלא הוא מכלל דין עונג שירבה במאכלים ערבים, לכן מי שזה מזיק לו או שאינו ערב לו, אינו חייב בכך, כמבואר מדברי הרמב"ם שבת פרק ל הל' י, וכך מפורש בשו"ע הרב בסי' רנא, וראה גליון רע"א ביו"ד סי' שמא. ביום טוב, שוב החובה היא מדין שמחה, אדם שאינו נהנה מבשר לא חייב בזה, כפי שנשים לא חייבות באכילת בשר ושמחתן היא בבגדי צבעונים. לגבי יין יש לדון היות והשמחה ביין היא יותר מחמת שהוא משכר ולא כל כך בגלל טעמו הערב. וראה עוד ביאור הלכה בסי' תקכט מדברי הפוסקים שהשמחה בבשר היא דוקא בבשר שלמים, וכיום אין מצוה זו מתקיימת אלא ביין בלבד ולא בבשר, אלא שהרמב"ם יום טוב פרק ו חולק וסובר שמצוה זו מתקיימת גם בבשר הרשות, וראה מועדים וזמנים ח"ז סי' קיא שמי שהבשר מזיק לו או שאינו אהוב עליו יוצא ידי חובה בבשר עוף, וידוע לי שכך נהג החזון איש בעצמו. כך שהמיקל במצבך יש לו על מה לסמוך.
בסד
שלום רב
האם אישה חייבת מצד הדין וההלכה לאכול דווקא בשר בקר בשבתות קודש או שיכולה לצאת לידי חובה על ידי אכילת עופות ?
אין חובה לאכול בקר בשבת.
השאר תגובה