לתרומות לחץ כאן

נתן למתווך לעבוד למצוא קונה ונודע שלא ניתן למכור את הדירה

בעל הנכס נתן למתווך לפעול למציאת קונה לדירה והצהיר בכתב וגם בעל פה שאין כל בעיה למכירת הנכס. המתווך הראה את הדירה ללקוחות לאחר 3 חודשים נמצא קונה החוזה היה מוכן לחתימה בין הצדדים מוכר הנכס הודיע לקונה ולמתווך שיש בעיה ולא ניתן למכור את הנכס כמה פיצוי בעל הנכס צריך לשלם למתווך על כל העוגמת הנפש. הרי אם היה מודיע מהתחלה המתווך לא היה מטפל במכירת הנכס. המוכר צריך לשלם עמלת תיווך שלמה, חצי עמלת תיווך, או פיצוי אחר.

תשובה:

שלום רב,

אם מדובר בבעיה שהמוכר היה אמור לדעת ממנה ולדעת שכאשר יש בעיה כזאת אין סיכוי כלל למכור את הדירה, הרי הוא חייב לפצות על השעות שהמתווך עבד לריק ובגלל זה לא עבד בעבודות תיווך אחרות. קשה לחשב כמה שווה שעת עבודה של מתווך, שהרי לפעמים הוא מרוויח יותר בשעה ולפעמים פחות, ולכן יש לחשב בממוצע.

בשאלה לא צוין מה הייתה הבעיה שמנעה מכירת הנכס, כך שלא ניתן להשיב אם בבעיה כזאת המוכר היה אמור לדעת ממנה ולדעת שכאשר יש בעיה כזאת אין סיכוי כלל למכור את הדירה.

מקורות:

דוגמא לאדם שעבד לפי הזמנה ויצא שעבודתו הייתה לריק, עיין בשו"ת חתם סופר חו"מ סי' קעו [מובא בפתחי תשובה סי' שפב סק"ג] בעניין אחד שהזמין מוהל ונודע שנולדה לו בת ולא בן, שצריך לשלם שכר מלא. בתיווך לא ניתן לקבוע שכר מלא משום שלא כל עסקה יוצאת לפועל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אולי הרב לא שם לב לפיסקה בה צויין כי"לאחר 3 חודשים נמצא קונה החוזה היה מוכן לחתימה בין הצדדים" אם כן מדוע לא יחוייב לשלם תשלום מלא וכמו במוהל. הרב כתב "בתיווך לא ניתן לקבוע שכר מלא משום שלא כל עסקה יוצאת לפועל" ומדוע לא ניתן לקבוע והרי כאן מדובר שהעיסקה היתה מוכנה כבר לביצוע?

  2. התשלום הוא על מה שהמתווך עבד לשווא. בזמן שהמתווך עבד, עדיין לא היה ידוע אם העיסקה תצא לפועל והמתווך עבד למען הספק שאולי יקבל דמי תיווך מלאים.
    העובדה שבמקרה זה ידוע שהעסקה הייתה יוצאת לפועל לולא הטעות של המוכר, אינה רלוונטית, אם בפועל הצדדים לא נהנו מעיסקה שיצאה לפועל. מה שקובע הוא שווי הספק שהיה למתווך בזמן שעבד.
    במקרה של הזמנת המוהל, המוהל טורח על ריווח וודאי. משום שבכל פעם שמזמינים מוהל ניתן לקיים את הברית. מקרה שהתינוק יחלה ביום הברית אינו מצוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל